In gesprek met Ricardo, partner bij VONDERS

“Om het vol te houden in een baan als consultant bij Vonders moet je uit een bepaald hout zijn gesneden, aldus Ricardo Sturrus, Partner bij Vonders. Dat Ricardo uit dit hout is gesneden, is overduidelijk. Al vanaf het begin is Ricardo betrokken bij de groei van de organisatie. Van kleine, ambitieuze startup tot aan Vonders zoals het vandaag de dag iedere dag weer professionals mag helpen aan een uitdagende opdracht en opdrachtgevers een match geeft zoals ze dat in eerste instantie hoopten. Wie is Ricardo? Hoe wordt het Vonders DNA gewaarborgd en wat maakt Vonders zo succesvol? Maar ook: hoe ziet het interne ontwikkeltraject bij Vonders eruit?

Ricardo, geboren als echte ondernemer met een sterke focus op de commerciële kant van het ondernemen. Van het verkopen van ijsjes en auto’s tot aan het trainen en coachen van aankomend commercieel talent. Het is allemaal voorbijgekomen. Het leuke bij Vonders is dat ik alles vanaf het begin af aan heb meegemaakt. Ik ben begonnen ‘op de vloer’ en ben als het ware met de organisatie meegegroeid. Daarom kan ik mij extra goed verplaatsen in mijn team en de nieuwe Consultants die bij ons intern komen werken. Om hen zo veel mogelijk structuur, doorgroeimogelijkheden en persoonlijke ontwikkeling te kunnen bieden, hebben wij een vast ontwikkeltraject opgezet.

Op het moment dat er nieuwe Consultants ons team komen versterken, dan zijn dit over het algemeen jonge mensen die net hun hbo-opleiding hebben afgerond of op zoek zijn naar hun tweede baan. Zij hebben veel energie en drive om zichzelf te ontwikkelen en vinden dat net zo belangrijk als wij. Wij staan voor kwaliteit en vertalen dat graag naar een persoonlijk groeiplan. Iedereen heeft een eigen ontwikkelplan bij Vonders, waarbij professionele ontwikkeling en persoonlijke groei hand-in-hand gaan. Het start in ieder geval met het “Sales Totaaltraject” van Kenneth Smit dat wij met hen speciaal voor het Vonders team hebben vormgegeven. Kenneth Smit is marktleider op het gebied van salestrainingen en is een resultaatgericht instituut waar de lat hoog ligt. Precies wat wij belangrijk vinden!

Het sales totaaltraject bestaat uit verschillende onderwerpen op het gebied van commerciële technieken. Het is onmisbaar voor iedereen die zich wil ontwikkelen tot een top Consultant. Tijdens de tweejarige training begeleid ik de mensen intensief on-the-job en geef ik zelf ook een aantal trainingen, vertelt Ricardo. Als ik dan zie dat iemand vervolgens een succesvolle relatie met een opdrachtgever opbouwt, dan geeft mij dat echt energie en voldoening. Daarnaast geeft het vertrouwen om grote accounts en opdrachten over te kunnen dragen aan een collega. Het is dan enorm tof om te zien dat collega’s dit op de juiste manier oppakken, kwaliteit leveren en de opdrachtgever een goed gevoel geven. Dan merk je dat het ontwikkeltraject zijn vruchten afwerpt en succesvol is.

Een succesvolle consultant zijn is meer dan een training volgen. Het gaat om het goed kunnen luisteren en inschatten welke professional bij welke opdrachtgever op zijn of haar plek zal zijn en andersom. Dit kan niet alleen op basis van een vacaturebeschrijving. Ik vind dat je een bedrijf echt moet ‘proeven’. Wat voor mensen werken er? Wat is de sfeer? Naar wat voor professional zoekt iemand nu echt? Dit goed aanvoelen maakt naar mijn mening het verschil. Dat is dan ook kenmerkend voor het Vonders DNA. Dat probeer ik iedereen mee te geven. Theorie en oefening is één ding, maar het aanvoelen welke kandidaat geschikt is voor welke organisatie is weer iets heel anders.

Niet iedereen is met hetzelfde ontwikkeltraject geholpen. Wij vinden het als Vonders belangrijk dat er naast professionele ontwikkeling ruimte is voor eigen persoonlijke groei. Dat wordt direct vertaald naar een eigen training naar keuze. Iedere Consultant krijgt een eigen budget om zelf een training te kiezen, of dat nu vakgericht is of niet. Wij vinden het belangrijk om deze vrijheid aan te kunnen bieden, en zo bij te dragen aan ieders persoonlijke groeiplan!

"Ik vind dat je een bedrijf echt moet ‘proeven’. Wat voor mensen werken er? Wat is de sfeer? Naar wat voor professional zoekt iemand nu echt? Dit goed aanvoelen maakt naar mijn mening het verschil. Dat is dan ook kenmerkend voor het Vonders DNA."

Ricardo, partner bij VONDERS

Deel dit bericht

Altijd op de hoogte blijven? Meld je aan voor onze nieuwsbrief