Inkoopadviseur

Hoe zorg je ervoor dat de kwaliteit van het openbaar vervoer netwerk gewaarborgd wordt? Hoe breng je de juiste partijen samen voor onderhoud? En wat zijn typische storingen of vraagstukken waar je mee te maken krijgt?

Als inkoopadviseur voor het trambedrijf van de provincie Utrecht houdt Henk zich dagelijks bezig met het oplossen van dergelijke uitdagingen. Waar loopt Henk als inkoopadviseur momenteel tegenaan en hoe is hij bij deze functie terechtgekomen?

Als inkoopadviseur is het van belang dat het openbaar vervoer netwerk in stand wordt gehouden en voorzien wordt van het juiste onderhoudsprogramma. Het onderhoud en beheer van het spoor is een groot aanbestedingsproject. Het onderhoud van het spoor wordt namelijk uitgevoerd in de breedste zin van het woord. Het spoor, de wissels, beveiligingssystemen, seinen en overwegbomen, allen onderdeel van het beheer en onderhoud. Naast het onderhoud ligt de focus voor de komende jaren ligt vooral op het gebied van duurzaamheid en circulariteit.

Op dit moment houden we ons bezig met de geluidsoverlast die de tram veroorzaakt zodra het een bocht maakt. Staal op staal veroorzaakt trillingen en geluidsoverlast. Het is belangrijk dat dit verhaal op de juiste manier wordt vertaald tot een vraagstuk en een directe opdracht om dit op te lossen. Henk houdt zich bezig met doelmatige oplossingen, de inkoop, de leveranciersselectie en onderhandelingen en teambegeleiding. Tevens zorgt hij ervoor dat de juiste vragen worden gesteld. Voor de geluidsoverlast op het spoor is een oplossing bedacht om dat stuk spoor van meer vet te voorzien. Dat klinkt eenvoudiger dan het is, want hoeveel vet smeer je erop en welk soort vet gebruik je? Welke biologisch afbreekbare opties zijn er en hoe milieuvriendelijk kan dit? De vaardigheden en ervaring zorgen ervoor dat Henk de juiste man is voor deze functie. Henk heeft meer dan twintig jaar ervaring met verkoop en inmiddels ook tien jaar ervaring met inkoop en aanbestedingsprojecten, met name op het gebied van onderhoud. Dat is een combinatie die je niet vaak tegenkomt.

De samenwerking met VONDERS

Ik ben via LinkedIn in contact gekomen met Vonders. Mede door de pandemie de afgelopen jaren is al dit contact online gegaan. Normaal gesproken zou je regelmatig met elkaar in gesprek gaan en rond de tafel zitten om de voortgang te bespreken. Ondanks dat dit niet op locatie is geweest, is de begeleiding altijd in orde. Vonders snapt exact wat er bij een opdrachtgever leeft, wat de opdracht inhoudt en naar wat voor type persoon zij op zoek zijn. Naast de kennis van zaken over de opdracht besteedt Vonders ook veel tijd aan het leren kennen van de kandidaat en de werkervaring die je al hebt opgedaan om zo een exact beeld te krijgen van wat je energie geeft en wat niet. Daarnaast is de maatschappelijke betrokkenheid bij Vonders groot. Dit jaar staat Alpe d’HuZes op de planning en Vonders draagt graag een steentje bij aan dit soort projecten. Wat ik ook belangrijk vind om te benoemen, is dat Vonders aan de basis staat van mijn eigen bedrijf. Zij hebben mij de kans gegeven om dat te doen.

“Vonders snapt exact wat er bij een opdrachtgever leeft, wat de opdracht inhoudt en naar wat voor type persoon zij op zoek zijn.”

Henk - Inkoopadviseur bij Provincie Utrecht

Deel deze case

Altijd op de hoogte blijven? Meld je aan voor onze nieuwsbrief